پژوهش های تاریخی؛ کدام هدف و روش و با کدام نتیجه؟

شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

پژوهش‌ در موضوعات تاریخی در ایران هم اکنون در بسیاری از موارد ازجمله در حوزه جنگ ایران و عراق، با این فرض انجام می‌شود که وقوع رخدادهای تاریخی بیانگر حقیقتی است که ابعاد و زوایای آن روشن نشده و برای جلوگیری از تحریف آن باید از طریق مطالعه اسنادی، تاریخ شفاهی و سایر موارد دیگر، اقدام کرد. در واقع این تصوّر وجود دارد که وقایع تاریخی یک امر عینی و بیرونی در زمان و مکان است که از سوی فاعل شناسان مورد شناسایی قرار می‌گیرد و در این فرآیند حقایق به صوت قطعی با استفاده از روش علّی و مطالعه اسناد و گزارش‌ها تبیین می شود. طبق این برداشت، ضرورت پژوهش تاریخی با پیش فرض کشف حقایق و واقعیّات تاریخی انجام می شود. ...

برچسب ها:

پژوهش های تاریخی

،

تاریخ نگری

،

تحریف

معرفی کتاب «نقبی بر درس‌ها و دستاوردهای جنگ» در گفتگو با سایت مرکز اسناد دفاع مقدس

سه شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱
کتاب درس ها و دستاوردهای جنگ

کتاب «نقبی بر درس‌ها و دستاوردهای جنگ» توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر و وارد بازار نشر شد.

به گزارش تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس؛ دفاع مقدس و جنگ هشت ساله به فرموده رهبر انقلاب اسلامی گنجینه بزرگی است که تمام ناشدنی است. بنابراین از هر زاویه و از هر حوزه‌ای که به آن توجه شود شامل درس ها و دستاوردهای بزرگی می‌باشد. در این میان بُعد نظامی و سیاسی علاوه بر فرهنگ دفاع مقدس از مسائل بسیار پر اهمیت برای ملت ایران است تا از این تجربه بزرگ همواره برای رویارویی با دشمنان خود استفاده کند. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس که همواره کوشیده است با آثار پژوهشی خود در این مسیر قدم بردارد، در تازه ترین اثر منتشرشده خود تلاش داشته تا درس ها و دستاوردهای دفاع مقدس را از نگاه فرماندهان نظامی و سیاستمدارانی که در آن دوران حضوری فعال داشته و بر مسائل کلان نظامی و سیاسی کشور موثر بوده اند، بررسی نماید.

به همین دلیل با نویسنده کتاب «نقبی بر درس‌ها و دستاوردهای جنگ» محمد درودیان و اکبر رستمی مدیر گروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به گفتگو پرداخته‌ایم.

برچسب ها:

کتاب های محمد درودیان

،

درس ها و دستاوردها

یادداشت میهمان/ تحلیل جنگ ایران و عراق بر اساس کدام مفهوم و روش؟ کینه شخصی یا مقابله با انقلاب؟- (2)

شنبه ۴ تیر ۱۴۰۱

  بخش دوم پاسخ جناب آقای بهاءالدین شیخ الاسلامی به مصاحبه منتشر شده دکتر عبدالله ناصری در کانال شخصی ایشان، در ادامه از نظر خواهد گذشت.

بخش دوم:

   ناصری در ادامه پا را فراتر از تحلیل جنگ می‌گذارد و امام را متهم می‌کند که «برخلاف گفتمان ملی دورۀ انقلاب بلافاصله گفتمان جهانی را پیش گرفت» و همین رویکرد انحرافی باعث جنگ شد! سپس می‌افزاید: ...

برچسب ها:

عبدالله ناصری

،

بهاءالدین شیخ الاسلامی

،

تحلیل جنگ

یادداشت میهمان/ تحلیل جنگ ایران و عراق بر اساس کدام مفهوم و روش؟ کینه شخصی یا مقابله با انقلاب؟- (1)

شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
بهاءالدین شیخ الاسلامی

اشاره

  پس از انتشار مصاحبه دکتر عبدالله ناصری در کانال شخصی، بدلیل موضوعات مناقشه آمیزی که طرح شده است، جناب آقای شیخ الاسلامی پاسخی را تهیه و برای انتشار ارسال کرده است که در دو بخش منتشر خواهد شد. مسئله قابل توجه این است که پیش از این، نقد از  جنگ از سوی اپوزیسیون صورت می گرفت و سپس به پرسش های فراگیر در جامعه و مناقشه ارتش و سپاه در باره عملکرد سازمانی در جنگ تبدیل شد. به این اعتبار  نقد دکتر ناصری بدلیل سابقه و مسئولیت هایی که داشته و در مصاحبه به آن اشاره کرده اند، بیانگر توسعه دامنه انتقاد از جنگ از نظر مفهوم و موضوع در درون ساختار و آشکارسازی آن در مقایسه با گذشته می باشد ...

برچسب ها:

عبدالله ناصری

،

بهاءالدین شیخ الاسلامی

،

تحلیل جنگ

معرفی کتاب نقبی بر درس ها و دستاوردهای جنگ به قلم مجید جعفری

دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
کتاب درس ها و دستاوردهای جنگ نوشته محمد درودیان

کتاب «نقبی بر درس ها و دستاوردهای جنگ؛ گفتگو با فرماندهان و مسئولین جنگ»، نوشته محمد درودیان، روانه بازار نشر شد. این کتاب که در 523 صفحه و با نظارت علمی سردار سرلشکر پاسدار دکتر غلامعلی رشید از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به چاپ رسیده، در نمایشگاه کتاب امسال رونمایی شد و هم اکنون در کتابفروشی ها موجود است.

محمد درودیان، در مقدمه کتاب، تلاش برای تحقیق و نگارش درباره «درس‌ها و دستاوردهای جنگ ایران و عراق» را حاصل پیشنهاد رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، به مناسبت «سی­ امین سالگرد پایان جنگ» دانسته که پس از بررسی‌های اولیه، از طریق گفتگو با مسئولان و فرماندهان جنگ، در چهار حوزه نظامی، امنیتی، سیاست خارجی و تبلیغات، پیگیری شده است.  ...

برچسب ها:

کتاب های محمد درودیان

،

درس ها و دستاوردها

چهل سال پس از فتح خرمشهر؛ کدام تبیین؟

سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱

   پدیده فتح خرمشهر را پس از چهل سال با رویکرد و روش‌های مختلفی می‌توان مورد بازبینی قرار داد که تابع نظام ادراکی متفاوت از موضوع مورد بحث خواهد بود. در این یادداشت با نظر به پژوهش و نگرانی‌هایی که داشته و دارم، بنظرم موضوع مورد بحث را به دو اعتبار می‌توان مورد توجه قرار داد و درباره آن سخن گفت:   

1- فتح خرمشهر به اعتبار زمان، تاریخی شده است، زیرا موضوع آن متعلق به نسل انقلاب و جنگ است که بصورت میانگین در دهه ششم یا هفتم زندگی خود قرار دارند. به همین دلیل هم اکنون گفتگو درباره حوادث بزرگ تاریخی نظیر جنگ و انقلاب، به چالشِ میان‌نسلی تبدیل شده است. به این معنا که نسل پیشین بر پایه تجربه تاریخی و هویت ساز خود به حوادث و الزامات زندگی نگاه و درباره آن مناقشه می‌کند، در حالیکه نسل جدید درگیر شرایط دیگری است و نسبتِ این وضعیت را با گذشته و مناقشه درباره آن، نمی‌تواند به خوبی بازتعریف کند.   ...

برچسب ها:

فتح خرمشهر

،

سوم خرداد

،

جهاد تبیین

،

تحولات هویت ساز

معرفی
    محمد درودیان هدف از تأسیس این صفحه، بیان دیدگاه‌ها درباره ابعاد سیاسی، اجتماعی و نظامی جنگ ایران و عراق و نیز بازاندیشی و اصلاح نظرات و آثار منتشر شده است. تقاضا دارم از طریق آدرس m.doroodian@yahoo.com بنده را از نقطه نظرات نقادانه و پیشنهادی خویش بهره‌ مند فرمایند.
    همچنین یادداشت های بنده از طریق کانال های ایتا و تلگرام قابل دسترسی است.

کانال ایتا محمد درودیان کانال تلگرام محمد درودیان
جستجو



    در اين سایت
    در كل اينترنت
برچسب ها